מי הראשון שירכין ראש?

מי הראשון שירכין ראש?

16.02.19 - 16:11 מאת: אדיגה ביסמן

צפיות

פיוס בין אנשים הוא אחד המעשים הטובים באסלאם, אללה תעאללה אומר בקוראן: {لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا}, (النساء, 114). [על-פי רוב לא תצמח כל טובה מסוד-שׂיחם – זולת אם יקראו לתת צדקה או לנהוג בדרך ארץ או להשכין שלום בין הבריות. כל העושׂה זאת בבקשו להפיק רצון מלפני אללה, ניתֵן לו שׂכר כביר], (הנשים, 114), ואמר: {وَالصُّلْحُ خَيْرٌ}, (النساء, 128). [כי ההסכמה טובה יותר], (הנשים, 128).

אללה מבקש מאיתנו להיות יראים ולהיות בין השואפים להשכנת שלום ביננו ולהימנע מאוייבות: {فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ}, (الأنفال, 1).​ [היו יראים את אללה והשלימו ביניכם], (המלקוח, 1). על המוסלמי להבין כי כל מוסלמי אחר הוא אחיו בדת ועל כל מריבה וסכסוך יש לפעול כדי להביא לפיוס: {إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ}, (الحجرات, 10). [המאמינים אחים הם, על כן פַּייסו בו אחיכם], (החדרים, 10).

בשל החשיבות העליונה של הפיוס בין המוסלמים, נחשבת מנגד האיבה ביניהם לחטא גדול. הנביא מוחמד - עליו התפילה והשלום - אמר לחבריו: "האם אגלה לכם מה טוב יותר מתפילה, צום וצדקה?"1 אמרו: בטח, אמר: "פיוס בין האנשים! ו[אילו]האיבה בן האנשים מחסלת.."2 (חדית' מאת: אחמד, אבו דאוד, א-תרמד'י).

המוסלמי מחוייב לתת צדקה מדי יום על כל מפרק בגופו.. והצדקה לא חייבת להיות בכסף וכי האסלאם הניח מספר דרכים לנתינת צדקה: הצחאבי אבו הוריירה סיפר שהנביא מוחמד - עליו התפילה והשלום - אמר (בפירוש החדית'): כי על כל אדם לתת צדקה יומית על כל מפרק מגופו. והצדקה לא חייבת להיות רק בכסף אלא גם במעשים שונים הנחשבים לצדקה כהשכנת שלום בין שניים, אמירת מילה טובה, עזרה לאדם בנשיאת חפציו, כל צעידה בדרך לתפילה, הסרת מזיקים מהדרך3. (המלומד אבן עטאר: תפילת לפני הצהריים, שנקראת "צלאת א-דוחא"4, מספיקה כדי לפטור מהצדקה היומית המוזכרת בחדית').

וכפי שאללה הזכיר השכר לאדם המשכין שלום בין האנשים הוא כביר, ואדם כזה הוא הטוב שבטובים. אום כולת'ום בת עוק'בה אבּן אבו מועייט סיפרה: שמעתי את הנביא עליו התפילה והשלום אומר: "לא השקרן הוא המשכין שלום בין האנשים ומטפח את הטוב"5. כלומר, המשכין שלום בין האנשים הוא לא השקרן אלא המטיב והנדבן.

וכמה מקרי סכסוך אנחנו מכירים שקיימים בין שכנים, בני משפחה, חברים וזוגות הממתינים לאנשים הטובים שיבואו כדי להשלים ביניהם. והמוזר הוא שכולם יודעים שבאסלאם ריב בין שניים אסור שיימשך יותר משלושה ימים! איך מי יהיה הראשון שירכין את ראשו ויוותר ויסכים להתפייס?? זאת השאלה..  

-----------------------------------------

1) מדובר בתפילה, צום וצדקה שהם בדרגת רשות ולא חובה.

2) כפי שהסכין מגלחת את השיער, כך גם האיבה בין האנשים מגלחת את הדת כלומר מוחקת את המעשים הטובים.

3) חדית' מאת אל-בוכ'ארי ומוסלם.

4) "תפילת א-דוחא" זוהי תפלת רשות, הנוספת על חמש תפילות החובה.

5) חדית' מאת אל-בוכ'ארי ומוסלם.

הוסיפי תגובה