מהי גזרת האל?

מהי גזרת האל?

27.11.18 - 20:49 מאת: nurdinshubash

צפיות

שאלה: 

סלאם, השאלה שלי היא לגבי האמונה בק'דר (גְּזֵרַת הָאֵל) שהנביא צווה להאמין ושזה חלק מהאמונה השלמה (לפי ידיעתי), והשאלה היא מהי ק'דר (قدر). כי תמיד שומעים שאנשים אומרים שהכל נכתב עלינו מראש וכך יהיה, אבל זה סותר את החופש של בן האדם לבחור מה שהוא רוצה ואם להאמין או לא ,כפי שמוזכר בקוראן: (وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا).

 

תשובה: 

ועלייכום א סלאם,

זה לא סותר את החופש של הבן אדם לבחור מה שהוא רוצה. אללה כאשר ברא את העיפרון (עט/ קולמוס) ואמר לו לכתוב על הלוח הגנוז (اللوح المحفوظ) את כל הדברים שיקרו, אז נכתב על כל אדם מה יקרה לו, ומה יעשה וכו'. הכתיבה הזאת היא הכתיבה של הידע של אללה תעאלה, אללה יודע את כל הדברים שייקרו ואז כתב אותם! אללה ידע שמישהו בבחירתו החופשית יילך וישתה אלכוהול, יעשה זינה, יגנוב.. ואת הידע הזה הוא כתב.. אללה לא הכריח אותו לעשות את החטא! אללה נתן לו אפשרות לבחור לעשות או לבחור לא לעשות, אבל אללה, שיודע הכל, ידע שהוא יבחר למשל לעשות את החטא, אז הידע הזה נכתב עליו, ואין פה שום קשר לכך שהכריח אותו.

 למשל בן אדם עיוור הולך על המדרכה, ובמדרכה עושים תיקונים ויש בור, אתה יודע שהוא הולך ליפול לבור, אז כשהוא נופל לבור האם אתה הכרחת אותו ליפול? לא! פשוט מה שאתה יודע אמרת, אבל הידע שלך לא משפיע למה שיקרה לו..

 אם הייתה לך היכולת לדעת מה אני אעשה -למשל- מחר, ורשמת על דף את כל המעשים והבחירות שאני אבחר מחר לעשות ואעשה, אז הידע הזה שלך שכתבת האם השפיע על בחירתי? לא, אני בחרתי ברצוני החופשי, אבל אתה פשוט ידעת שזה מה שאני אבחר.

 אז האם אללה לא יודע הכל? הוא יודע שזה יאמין, והאחר יכפור, והאחר ירצח וכו' אז הידע הזה נכתב בסך הכל, והאנשים הם מחליטים ובוחרים מה לעשות. 

אללאהו אעלם.

אמונה

2 תגובות

אז כפי שהבנתי פה אין גזירת אל (גורל שנקבע מראש על ידי אלוהים ) על בני אדם, ובני אדם חופשיים לבחור את מעשהם אם להאמין או לא , אלא רק במקרים של עזאב(عذاب ) ומועג'זה (معجزة ) שהם באים מאלוהים , נכון ?

לפי הדוגמא השנייה אי אפשר לומר שכתבתי את מה שמישהו אחר ייעשה מחר בגלל שידעתי. זה רק אומר שניחשתי ניחוש ממש מוצלח שזה מה שתעשה מחר.

הוסיפי תגובה